Ραφήνα, σχέση Πόλης – Λιμάνι: τα Συμπεράσματα του Εργαστηρίου Συμμ. Σχεδ. Έφης Γιακουβάκη – Γιώτας Θεοδωρά στο 1ο Λύκειο Ραφήνας


Με πολλή επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 17 Απριλίου 2019 το εργαστήριο συμμετοχικού σχειδασμού στο 1ο Γενικό Λύκειο Ραφήνας από την Γιώτα Θεοδωρά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και την ραφηνιώτισσα Έφη (Ζωγραφιά) Γιακουβάκη, Κοινωνιολόγο με ειδίκευση στον χωρικό σχεδιασμό.


Η συνάντησή τους  με την Διευθύντρια του Σχολείου κ. Αλεξάνδρα Ταταράκη και τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είχαν απευθύνει την πρόσκληση, έκανε φανερή την βαθιά επικοινωνία μεταξύ τους  πάνω στα θέματα της παιδαγωγικής αξίας τέτοιων πρωτοβουλιών, που συμβάλλουν έμπρακτα στην συνεργασία όλων των βαθμίδων της παιδείας, στη διάχυση της γνώσης, στην εφαρμογή καινοτομικών δημοκρατικών πρακτικών στην εκπαίδευση και στην βαθύτερη γνωριμία των μαθητών με τον Τόπο τους.



Η επίσκεψη είχε επιπλέον σκοπό την δωρεά στο Σχολείο δυο αντίτυπων του Τόμου στον οποίο είχε την επιμέλεια η κ. Θεοδωρά με τίτλο “Θαλάσσιος Χώρος _Παράκτιο Αστικό Μέτωπο _ Πόλεις Λιμάνια” σε έκδοση της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ [Δεκέμβριος 2018, Αθήνα]. Πρόκειται για επιστημονικό εγχείρημα ευρείας αποδοχής, που φιλοξενείται ήδη στις βιβλιοθήκες της Βουλής των Ελλήνων και του Συμβουλίου της Επικρατείας καθώς και σε βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων, Σχολείων, Πολιτιστικών φορέων. Η ηλεκτρονική του έκδοση είναι διαθέσιμη από την επίσημη ιστοσελίδα της Σχολής Αρχιτεκτόνων, στο ΣΥΝΔΕΣΜΟ

Ακολούθησε Εργαστήριο Συμμετοχικού Σχεδιασμού τριών διδακτικών ωρών, στο πλαίσιο του μαθήματος “Γεωλογία- Διαχείριση φυσικών πόρων” σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό κ. Αντώνη Λαζαρή. Οι μαθητές, με προβολή εικόνων και συζήτηση, ήρθαν σε επαφή με  παραδείγματα και σκέψεις πάνω στο ζήτημα του παράκτιου χωρικού σχεδιασμού και της επαφής της αστικής ζωής με τις λειτουργίες και τα προτεραιότητες του λιμανιού, και ταυτόχρονα με το φυσικό στοιχείο της θάλασσας.

Το ενδιαφέρον των εισηγητριών κ. Θεοδωρά και κ. Γιακουβάκη συγκεντρώθηκε στην διατύπωση από τους μαθητές των δικών τους  βιωμάτων από την παράλια πόλη τους, και την συλλογή των απόψεών τους σχετικά με το μέλλον αυτής της συμβίωσης, της Ραφήνας και του λιμανιού της. Οι μαθητές χάρηκαν πολύ που έλεγαν την γνώμη τους , η οποία καταγράφονταν.  Από την ζωηρή συμμετοχή των μαθητών/τριών στη διαδικασία έγινε φανερό το ενδιαφέρον τους για τόπο τους και η ανάγκη τους να διατυπώσουν τα δικά τους οράματα και ανησυχίες γι’ατόν.

Κατά την ολοκλήρωση της επίσκεψης η κ. Θεοδωρά εξέφρασε την σκέψη για συνέχιση της συνεργασίας αυτής στις αίθουσες της Αρχιτεκτονικής Σχολή του ΕΜΠ και την συνάντηση των παιδιών του σχολείου με φοιτητές και ερευνητές του τομέα του χωρικού σχεδιασμού. Την ιδέα αυτή υποδέχτηκαν ο υπεύθυνος καθηγητής κ. Λαζαρής και οι μαθητές και μαθήτριες με ενθουσιασμό. Στους φοιτητές  οι μαθητές/τριες θα μεταφέρουν την εμπειρία του να ζεις στην πόλη - λιμάνι της Ραφήνας. Από την επιστημονική αυτή συνάντηση εργασίας έγινε αντιληπτό ότι η αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφορετικών βαθμίδων της Παιδείας λειτουργεί αμφίδρομα ως τροφοδότης γνώσεων και ιδεών και αναβαθμίζει το επίπεδο συνειδητοποίησης στην καθημερινή εμπειρία των νεαρών πολιτών για την πόλη τους.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Λογοτεχνικό Περιοδικό ‘ΔΙΑΒΑΖΩ’: 461 τεύχη του ελεύθερα διαθέσιμα σε ψηφιακή μορφή